Sinds de geboorte van Amber is het soms een beetje een uitdaging om gezond te eten (lees: uitgebreid te koken). Ik moet zeggen dat ik in het begin toch wel mega blij was met al die voorgesneden groente in zakjes en de 101 soorten afhaal in de buurt. Niet dat we overigens friet en pizza bestellen, we gaan dan vaak voor thais of sushi, maar om nou te zeggen dat het mega gezond is of erg goed voor het milieu.. Nee. Nu we wat meer in een ritme met ons meisje komen, wil ik eigenlijk toch weer gezonder gaan eten. Niet alleen om die paar zwangerschapskilo’s kwijt te raken, maar ook omdat het ons uiteindelijk meer energie zal geven.

Ook voor Amber, die straks haar eerste prakjes krijgt, willen we het goede voorbeeld geven.Alle reden om weer eens wat te gaan inventariseren. Op Facebook zie ik geregeld de 50 Days of Green Happiness voorbij komen. An sich een geweldig, veganistisch initiatief – goed voor de wereld en de diertjes, al geloof ik niet in al die mooie fantastische vrouwen verhalen – maar het kost nogal wat tijd en energie om dat allemaal in te voeren en klaar te maken. Dan ben ik de hele dag aan het koken en flesjes aan het maken.. Daarbij ben ik niet zo’n recepten-koker (helaas).. ik haal vooral wat lekkere dingen die goed combineren in huis en snuffel in de koelkast, raap wat bij elkaar en maak daar wat fijns van.

Zou er een light methode zijn? De routine om al die recepten te volgen gaat mij toch niet lukken.. maar ik zou wel kunnen leren van een aantal standaard ingrediënten die veelzijdig en gezond zijn. Gut hee, heb ik zojuist volgens mij mijn eigen vraag beantwoord.

Voor de geboorte van Amber had ik al wat geëxperimenteerd met roomsaus van bloemkool en sojamelk als vervanger van room in roerbaksels. Ik weet alleen niet of ik de pasta’s en de lekkere kaasjes kan missen.. Maar een balans is natuurlijk ook al een eind in de goede richting!

Alvast wat aandachtspuntjes voor mezelf. Geen suiker is sowieso een inkoppertje, dat is de reden waarom ik een tijdje geleden ben begonnen om zoveel mogelijk vers te koken. Zelfs als het voorgesneden uit een zakje kwam, dan dat nog liever dan een potje of kant en klaar verhaal.

1. Minder zuivel
We eten beiden geen vlees, wel vis, maar helemaal geen zuivel vind ik altijd wel moeilijk qua voeding. Melk vind ik vies, dus dat is makkelijk maar kaas laten vallen is een lastige voor me. Vooral omdat ik een notenallergie heb en het niet kan vervangen door een handje walnoten of amandelen. Balen is dat. Als ik zuivel eet – bijvoorbeeld een plakje kaas op brood – dan zit ik langer vol. Toen ik zwanger was combineerde ik dat met een laagje eiersalade of tonijnsalade. Daar kon ik dan lang mee uit de voeten.

Dat laatste ga ik in ieder geval vervangen door hummus, wat je tegenwoordig ook in tig smaakjes en soorten hebt. Het plakje kaas.. Tja. Misschien eerst eens proberen of geitenkaas al wat verschil brengt? Vleesvervangers zijn we niet zo van, maar misschien moeten we dat toch wat meer doen als Amber straks meer vast voedsel gaat eten. Dan krijgt zij (en wij) tenminste voldoende ijzer binnen.

2. Meer groente en fruit
Toch maar weer vers aan de snipper. Ook zijn de vers geperste sapjes van de AH – zonder toevoegingen – een snelle manier om vitamientjes binnen te krijgen. Roergebakken groente met wat noodles of wat rijst is sowieso altijd lekker. En ik heb gemerkt dat een paar kruiden met een handje chili, of wat sojasaus en sesam olie al heel fijne en eenvoudige smaakmakers zijn. Niet voor de kleine natuurlijk 😉

3. Meer water en groene thee, minder koffie en alcohol
Nou drink ik dat laatste toch al niet veel, en mijn kerel ook niet, we moeten immers ons hoofd erbij houden met een kleine baby. Maar koffie is een valkuil na een korte nacht. Teveel koffie maakt me onrustig en figety, dus dat mag best meer water en groene thee worden. Frisdrank drinken we nauwelijks, op wat kokoswater en een Radler op z’n tijd na. Tip voor met kleintjes, een blik met (ice tea) siroop in de koelkast. Instant limonade voor wie toch graag een smaakje drinkt! Wist je dat ze in Japan koude groene thee drinken? Dat is echt ontzettend lekker..

4. Weer wat meer bewegen
Wandelen doe ik graag met ons meisje, maar wat yoga kan ook geen kwaad. Vroeger was ik er gek op.. Misschien kan ik wat kleine, fijne oefeningetjes doen terwijl mevrouw een uiltje knapt.. En als ze straks gaat kruipen en lopen, ach, dan krijg ik volgens mij beweging genoeg!

5. Iets gezonds te snacken
Allemaal leuk en aardig, maar tussendoor wil je ook wat kunnen snacken en vaak heb ik echt geen idee wat. Naast wat snoeptomaatjes die voor geen meter vullen (misschien dippen in de hummus?) moeten we iets anders in huis hebben. Tips zijn welkom! In ieder geval werkt de bananen/chocolade fudge van mijn man altijd heel goed. Een klein blokje vult enorm en past volgens mij prima in het 50 Days of Happiness / gezonde reut verhaal..

Hmm. Uiteindelijk lijkt het meer op een lijstje goede voornemens. Op zich ook niet verkeerd. Zonde om tot nieuwjaarsavond te wachten en dan de volgende dag al te concluderen dat we gefaald hebben. Elke dag een nieuw begin enzo! Mochten mensen tips hebben van gezond eten met een kleine baby in huis, deel ze gerust! En hebben er mensen ervaring met het 50 Days of Happiness gebeuren?

Delen